Thursday, December 9, 2010

Kaitan gula dgn masalah mental

Sel kanser
 Aku pelik, hairan & risau tgk budak2 zaman skrg ni,diorg punya ganas lain mcm je,seingat aku waktu sekolah dulu,susah nak dengar budak pukul cikgu.Walau ganas & gengster mcmana pun diorg x berani pkl cikgu,tapi skrg aku tgk,makin berleluasa.Aku ada baca satu buku tentang kaitan gula pada emosi seseorg.cetanya lebih kurang mcm ni.

Kaitan gula dgn emosi
Menurut buku yg bertajuk Gula memudaratkan kesihatan keluaran persatuan pengguna P.Pinang,gula ada kaitan dgn masalah mental.Sebenarnya otak kita sgt. sensitif & mudah bertindak terhadap perubahan kimia dlm badan.Apabila kita mkn gula,pengeluaran insulin dlm badan akan dihalang,jadi kandungan gula dlm darah akan bertambah.Bila kandungan gula sudah tinggi dlm darah mka timbullah kekeliruan,minda yg x stabil & dikaitkan dgn perlakuan jenayah juvenil.Menurut kajian Dr.Alexander G.Schuss dlm bukunya yg bertajuk Dies Crime & Delinquency,ramai pesakit mental dan banduan adalah pencinta gula & keadaan emosinya akan menjadi pelik bila diaorg makan terlalu byk makanan manis.

Gula & kanser
Drpd kajian yg telah dijalankan gula dalah makanan pada sel kanser,satu kajian yg memantau diet 80,000
wanita & lelaki yg sihat dari 1997-2005 mendapati risiko mengembangkan kanser pankreas ada kaitan dgn jumlah gula dlm diet.131 org dlm kajian itu mengembangkan kanser pankreas,kebanyakannya byk minumair bergas & byk gula.


5 perkara yg x kena dgn gula

Bukan bahan kimia asli - dihasilkan drpd tebu ditapis menjadi sukrosa tulen selepas
                                      menyingkirkan vitamin,galian,protein,enzim & nutrien lain
                                      yg penting.Tebu bntk aslinya kaya dgn vitamin tapi bila dah
                                      kena proses hilanglah.

Proses pembuatan        - Dimampatkan menjadi jus,diproses menjadi molases,
hampirsama dgn heroin    pastu gula perang,last skli jadilah gula.

Hampir menyerupai      -kurang satu molekul je drpd alkohol (C12H22O11)
alkohol

Ketagihan                    -Gula bole sbbkan org ketagih,apabila singkirkan gula dari diet akan
                                     menyebabkan tangan menggeletar,selsema,sakit kepala &
                                     mood yg sentiasa berubah2.

Memudaratkan            -apabila kita mkn gula bdn terpaksa pinjam nutrien penting drpd sel2
                                     badan utk meneutralkan kesan gula dlm badan sbb.gula x bole
                                     diterima oleh badan.

Korang bayangkan mcmana dari kecik kita diajar minum susu yg mengandungi gula yg tinggi,sbb tu budak jadi hyperaktif.Ia adalah kesan drp gula yg telah merangsang kanak-kanak yg dah aktif menjadi hyperaktif.                                   

                                      
   Bahan Rujukan: Panduan Persatuan Pengguna Pulau Pinang Gula Memudaratkan              
                            Kesihatan                              

2 comments:

yanna faisal said...

alamakkk...gula pon bole meningkatkan masalah juvenile yekkk...abes cane ngan org yang ade kencing manis tu? ekekekke

apai said...

Sebenarnya Yana ianya bergantung pd tahap kewarasan dan keimanan individu.Kalau ok xde masalahlah.Kajian pernah dibuat terhadap banduan2 disesebuah penjara,diorg byk dibagi mknan yg manis dan kesannya mcm tu lah.Ada tindak balas yg berlaku bila seseorg mkn mknan manis tpi aku x larat nak tulis.Kau x kesah ke tulisan aku agak skema sikit.

Post a Comment

siteamplifier

Amazon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...