Friday, December 31, 2010

Gigi berusia 400,000 Tahun Ditemui

Gigi berusia 400,000 tahun ini ditemui di Tel Aviv di sebuah gua di timur Tel Aviv,dgn pertemuan ini maka andaian saintis semasa bahawa manusia berasal dari Afrika.

   Menurut kata ketua pakar arkeologi yg mengetuai kerja lapangan iaitu Avi Gopher,gigi itu digunakan sehingga kira-kira 200,000 tahun lalu dan bertaburan dibeberapa lapisan tanah gua,terdapat yg lebih dlm.membuktikan tempoh lebih lama sehingga 400,000 tahun.

  Gigi ini pertama kali ditemui pd tahun 2006 mampu mencabar pandangan saintifik bahawa Afrika adalah tempat asal kelahiran manusia.
  Buat masa ni fakta manusia Homo sapien terawal ditemui wujud di Afrika Timur berusia kira-kira 200,000 tahun atau kurang sedikit.
 Menurut Gopher yg telah menjalankan penggalian di kawasan prasejarah Gua Qesem di tgh israel sejak 4 tahun lalu berkata fakta ni masih belum sahih dan diaorang kena buat kajian lanjut untuk membuktikan kesahihan usia gigi tersebut.
  Tapi masih ada saintis meragui penemuan itu dan membuat spekulasi bahawa gigi yg ditemui itu berkemungkinan besar kepunyaan manusia purba atau manusia beruk dirujuk sbg,Neanderthal.

Tahan juga gigi diorang ni padahal dulu mana ada ubat gigi

Sumber Rujukan: Berita Harian online

1 comment:

yanamib said...

x reput pun kn gigi tu..hehe..

salam kenal and hepi new year! ^_^

Post a Comment

siteamplifier

Amazon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...